تفاوت بروشور، پوستر و تراکت چیست؟‌

مقالات چاپ تراکت

محمد راد

محمد راد

29 مرداد 1403

۲ دقیقه

تفاوت بروشور، پوستر و تراکت

cکه هر یک ویژگی و کاربردهای خاصی دارند. برشور دارای چندین صفحه بوده و به صورت تا شده به دست مخاطب می‌رسد. پوسترها به دلیل سایز بزرگ برای جلب توجه عموم و انتقال پیام‌های تصویری مورد استفاده قرار می‌گیرند. تراکت نیز در قطعه‌های کوچک تک برگی برای درج اطلاعات کامل و جزئی گزینه بسیار خوبی محسوب می‌شود. این سه ابزار تبلیغاتی از جهت نوع طراحی، ساختار و میزان تاثیرگذاری باهم تفاوت‌هایی دارند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

تفاوت بروشور و پوستر

برشور ابزاری تبلیغاتی است که با روش‌های گوناگون از جمله آفست به چاپ می‌رسد و اطلاعات، محصولات و خدمات معرفی شده در آن بدون هیچ نظم و ترتیبی چیده می‌شوند‌. در مقابل پوستر در سایز بزرگ‌تر با محتوای تصویری و عبارت‌های جذاب پیام را به مخاطب منتقل می‌کند. پوسترها معمولاً با کاغذهای با کیفیتی چاپ می‌شوند و طول عمر بیش‌تری دارند اما بروشورها خیلی زود از بین می‌روند.

تفاوت پوستر  و بروشور از نظر کاربرد

اگر در پی یک روش تبلیغاتی کارآمد و مفید برای جذب مخاطبان و فروش بیشتر محصولات خود هستید؟ چاپ بروشور به عنوان آسان‌ترین و موثرترین روش‌های تبلیغاتی در حوزه‌های مختلف شناخته می‌شود. بروشورها را می‌توانید بر حسب نیاز خود در لت‌های ۳،۴ ،آکاردئونی و زیگزاگی به چاپ برسانید. بروشورها در موقعیت‌های مختلف مانند: همایش و نمایشگاه‌ها برای معرفی مجموعه یا برندی به عموم مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد‌های فراوانی دارند.

اگر قصد استفاده از یک شیوه تبلیغاتی متفاوت برای جذب  تعداد زیادی از مخاطبان را دارید بهتر است به سراغ چاپ پوستر بروید؛ زیرا این شگرد به در مجموع  با دیگر ابزارهای تبلیغاتی مانند؛  بروشور و تراکت، کاتالوگ و غیر تفاوت‌های اساسی دارد. در پوستر با کمک از یک طرح یا الگوهای تصویری مفهوم خاصی را به مخاطب انتقال می‌دهند.

در پوستر محتوای جذاب تصویری در اولویت است و  بر محتوا متنی تقدم دارد. به طوری که با دیدن تصاویر موجود در پوستر می‌توانید مفهوم موردنظر خود را به بیننده تلقین کنید. تاثیرگذاری پوستر به دلیل استفاده از یک روش متفاوت بر روی ذهن مخاطب نسبت به دیگر شیوه‌های دیگر موجود در سطح بالاتری قرار می‌گیرد.

تفاوت بروشور و پوستر از نظر هدف

هر ۲ ابزار مختلف بروشور و پوستر برای جلب توجه مخاطبان به کار گرفته می‌شوند؛ اما آشنایی با محدوده فعالیت تخصصی هر یک از این روش‌ها به شما در رسیدن سریع‌تر به هدف کمک زیادی می‌کند. پوسترها برای آشنایی عموم با محصولات یا خدمات از برند یا مجموعه مشخصی به کار می‌روند؛ به طوری که با طراحی فوق‌العاده، خلاقانه و ترکیب تصاویر با متن می‌توانید نتیجه‌گیری خوبی داشته باشید. پوسترها در میادین عمومی نصب شده و خیلی زود پیام را منتقل می‌کنند.  طراحی پوسترها با ابعاد بزرگ‌تر و نصب آن‌ها در مکان‌های پر تردد توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند.

بروشور به عنوان یکی از مرسوم‌ترین روش‌های تبلیغاتی دیگر جهت معرفی محصول و افزایش آگاهی مشتری با محصول یا خدمات به کار می‌رود. اطلاعات و ویژگی‌های بیان شده در بروشورها در اغلب موارد به همراه کالا یا خدمات برای مشتری ارسال می‌شوند؛ بنابراین محدوده فعالیت بروشورها نسبت به پوستر در ابعاد کمتری شکل می‌گیرد. هدف از چاپ و استفاده بروشور جلب نظر و رضایت مشتری و افزایش تبلیغات است؛ اما پوسترها با هدف جذب توجه همگانی به کار می‌روند.

 

تراکت تحریر: راهی جذاب برای انتقال ایده‌ها و اطلاعات

تفاوت در سایز و اندازه

پوسترها به عنوان یک ابزار تبلیغاتی زیبا و جالب محدودیتی در ابعاد و اندازه ندارد‌. بنابراین با توجه به توان اقتصادی و نیاز خود می‌توانید از ابعاد کوچک تا بزرگ پوستر برای اهداف تبلیغاتی خود به چاپ برسانید. کوچک‌ترین سایز بنر که چاپخانه‌های سراسر کشور چاپ می‌کنند در سایز ۱۶ در ۲۰ اینچ است. استفاده از این اندازه و ابعاد برای تیراژ بالا به دلیل کاهش هزینه‌های چاپ مقرون به صرفه است. بزرگ‌ترین سایز پوستر ۳۶ در ۴۸ اینچ است که برای نصب در مکان‌های شلوغ بهترین پیشنهاد می‌شود. بروشورها هم مانند پوستر در سایزهای متفاوت چاپ و به کار گرفته می‌شوند.

 

تفاوت بروشور و تراکت

امروزه با گسترش صنعت پرکاربرد چاپ، بسیاری از مشاغل از انواع روش‌های تبلیغات چاپی جهت معرفی برند، تولیدات  یا خدمات استفاده می‌کنند که بروشور و تراکت در راس این محصولات قرار دارند. این دو تفاوت‌هایی با هم دارند که به آن‌ها پرداخته می‌شود. تراکت جهت معرفی بیشتر خدمات یا محصولات و منتقل کردن پیام تبلیغاتی به مخاطب مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. این محصول تبلیغاتی در اندازه و ابعاد کوچکتری نسبت به بروشور طراحی شده و در اماکن عمومی پخش می‌شود.

در مقابل بروشور در سایزهای بزرگتری نسبت به تراکت چاپ می‌شود و معمولاً به عنوان راهنمای کامل، اطلاعات لازم را در اختیار مشتری و مخاطب قرار می‌دهد تا مشتری بتواند محصول یا کالای مورد نیاز خود را پسند و خریداری کند. شیوه استفاده و کاربرد، سایز و اندازه، نوع محتوا، حجم و شیوه توزیع از تفاوت‌های اساسی بین تراکت و بروشور هستند که نیاز است قبل از هر گونه اقدام جهت طراحی و چاپ تراکت یا بروشور  در نظر گرفته شوند.

تفاوت در نحوه استفاده و کاربرد

تراکت معمولاً تک برگ و شامل یک پیام کوتاه تبلیغاتی است و در مقابل بروشور شامل چند لت یا بخش تا شده بوده و اطلاعاتی را جهت راهنمائی محصولات یا خدمات در اختیار مشتری یا مخاطب قرار می‌دهد.

تفاوت در اندازه و سایز

تراکت و بروشور تفاوت چندانی در اندازه و سایز ندارند؛ معمولا  اندازه تراکت در سایز A5 و جهت انجام تبلیغات نهایی و بروشور در اندازه A4 و به عنوان راهنمای محصولات مورد بهره برداری قرار می‌گیرد‌.

تفاوت در حجم و نوع محتوا

بهتر است بدانید  تراکت در اندازه‌های کوچکتری نسبت به بروشور طراحی و چاپ می‌‌شود به همین دلیل امکان درج محتوای کمتری به هنگام طراحی تراکت وجود دارد. محتوایی که داخل تراکت درج می‌شود، حاوی یک پیام تبلیغاتی کوتاه است که هر چقدر این پیام بیانی آشکار و شفاف داشته باشد مشتری و مخاطب را یک قدم به انتخاب و فروش نزدیک‌تر می‌کند.

 این در حالی است که حجم بیشتری از محتوا بر روی بروشور درج شده و به همین دلیل بروشورها به عنوان راهنمای معرفی کامل محصولات یا خدمات مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.

 

تفاوت بروشور و پوستر از نظر هدف

سخن پایانی

بروشور، پوستر و تراکت هر یک به عنوان ابزارهای تبلیغاتی نقش‌های زیادی در انتقال پیام به مخاطبان و مشتریان دارند. بروشورها اطلاعات دقیق و کاملی ارائه می‌دهند. در مقابل، پوستر با تمرکز بر جلب توجه عمومی و انتقال پیام‌های جذاب تصویری در فضاهای عمومی و پر رفت‌وآمد نصب می‌شوند. تراکت ابزاری ساده، سریع و در دسترس است که فقط یک پیام را به مخاطب منتقل می‌کند. تمامی دارندگان برندهای مختلف می‌توانند با توجه به اهداف و توان اقتصادی خویش از این ابزارهای چاپ استفاده کنند.

سوالات متداول

  • چه مشخصاتی یک پوستر را به یک عامل مفید و موثر تبلیغاتی تبدیل می‌کند؟

یک پوستر خوب و جذاب باید رنگ، تصویر، شکل و محتوای مشتری پسند داشته باشد تا صاحب برند را به اهداف اقتصادی خویش برساند.

  • اجزای اصلی تراکت‌ها کدامند؟

هر تراکت دارای سه بخش اصلی اطلاعات تماس، تصاویر گرافیکی و تیترهای جذاب برای  جلب توجه مشتری هستند.

  • برای تبلیغات یک رویداد مهم کدام ابزار تبلیغاتی مناسب‌تر است؟

برای تبلیغات یک رویداد حساس و مهم بهتر است به طور همزمان از پوستر، تراکت و بروشور استفاده شود.

مقالات مرتبط