در دنیای پیشرفته امروزی صاحبان مشاغل برای بهتر دیدهشدن روشهای متفاوت تبلیغاتی را به کار میگیرند. یکی از ابزارهای مفید و موثر چاپ بروشور است. بروشور یک ابزار مهم است که برای ارائه محتوای مفید، کلیدی و ارزشمند استفاده میشود. بروشورها در صفحات کم چاپ میشوند و برای معرفی یک رویداد یا محصول خاص بهترین روش تبلیغاتی محسوب میشوند. انواع بروشور با توجه به اهداف کاربر متفاوت است که در ادامه مطلب همراه ما باشید بیشتر به انواع بروشور و کاربرد آنها خواهیم پرداخت.
انواع بروشورها از جهت شکل ظاهری
بروشورها با توجه به لت و تعداد صفحاتی که دارند در انواع مختلفی طراحی و چاپ میشوند. هر کدام از این محصولات و ابزار تبلیغاتی برای کاربرد خاصی مورد استفاده قرار میگیرند. به همین دلیل شناخت آنها برای کاربرانی که قصد طراحی و چاپ تراکت و بروشور را دارند بسیار ضروری است. از جمله بروشورهای پرکاربرد و مفید که مورد استقبال قرار گرفتهاند میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
بروشورهای تکبرگ
از انواع بروشورهای پرکاربرد میتوان به نوع تکبرگ آن اشاره کرد. در این نوع محصول همانطور که از اسمش مشخص است بروشورها روی یک صفحه تکبرگ به چاپ میرسند. از مزیتهای خوب این نوع میتوان به قیمت ارزان و طراحی راحت آنها اشاره کرد. با چاپ آنها روی کاغذهای با کیفیت و ضخیم میتوان زیبایی و جذابیتشان را دو چندان کرد. معمولاً برای معرفی برندها، شرکتها، موسسههای آموزشی، سالنهای زیبایی و معرفی مهدکودکها از این نوع بروشور کمک گرفته میشود.
بروشورهای چند لتی
در این نوع بروشور صفحات به صورت یک یا دولایه رویهم تا میشوند و در آخر به صورت مجموعهای از صفحات به طور منظم و دقیق رویهم قرار میگیرند. این نوع بروشور چند قسمت دارد که عبارت است از: روی جلد، پشت جلد و صفحات داخلی. از این نوع ابزار تبلیغاتی برای کاربردهای گوناگونی مانند؛ معرفی محصولات، منوی رستورانها، خدمات یک شرکت، اطلاع رسانی، بازاریابی و آموزش استفاده میشود.
مفتولی و فرمی
نوعی دیگری از بروشورها به صورت مفتولی و فرمی طراحی و به چاپ میرسند. این نوع محصولات مانند کاتالوگ یا کتاب هستند و از تعداد صفحات بیشتری نسبت به انواع دیگر بروشورها دارند. صفحات این نوع بروشورها در نقطه عطف با استفاده از چسب، منگنه و فنر به هم متصل میشوند. بروشورهای مفتولی برای معرف محصولات یا خدمات یک شرکت یا برند به کار میروند. در اغلب موارد کاربران از آنها بهعنوان دفترچه راهنما نیز استفاده میکنند.
پمفلت
پمفلتها نیز از انواع بروشورها هستند؛ ولی کاربرد متفاوتی دارند. این نوع از بروشور برای تبلیغات به کار نمیروند و بیشتر برای بیان موضوع خاصی در نظر گرفته میشوند. برای چاپ این ابزار تبلیغاتی از کاغذهای با ضخامت و وزن کم کمک گرفته میشود. بیشترین کاربرد پمفلت استفاده بهعنوان دفترچه برای معرفی و راهنمایی محصولات است.
تفاوت بروشور، پوستر و تراکت چیست؟
کاربردهای انواع بروشور
بروشورها با توجه به محتوا، هدف و کاربردی که دارند به چند دسته تقسیم میشوند که شامل موارد زیر است.
- بروشور تبلیغاتی
- بروشور اطلاعاتی
- بروشورهای با کاربری نقشه
- بروشورهای با کاربری منو
بروشورهای تبلیغاتی
یکی از تکنیکهای تبلیغاتی شرکتها و برندها استفاده از بروشور است و بسیاری از کاربران و صاحبان مشاغل بروشور را به عنوان یک ابزار برای معرفی شرکت و خدمات آن مورد استفاده قرار میدهند. این ابزار تبلیغاتی یک راه مؤثر و مفید برای معرفی برند شرکت و سازمان به مشتریان و مخاطبان هدف محسوب میشود. در بروشورهای تبلیغاتی اطلاعات جامع و کاملی مانند؛ خدمات، محصولات و فعالیت شرکت در اختیار مشتریان قرار میگیرد.
بروشورهای تبلیغاتی روشی تعاملی و سازماندهی شده برای آشنا شدن با برند محسوب میشوند. کاربر با یک بروشور اطلاعات کامل و مفید به مخاطبان ارائه میدهد. این بروشورها را در جاهایی مانند نمایشگاههای بزرگ تجاری و رویدادهای خاص میتوان به مخاطبان عرضه کرد. در نهایت این بروشورها موجب شناسایی برند یا محصولات و در نتیجه افزایش فروش میشوند.
بروشورهای اطلاعاتی
این بروشورها با توجه به محتوایی که در آنها درج شده، بهعنوان بروشورهای معرفی محصول یا خدمات برند، شرکت و موسسههای گوناگون از آنها استفاده میشود. در این بروشورها اطلاعات کامل و دقیق محصول، فعالیت و خدمات شرکتها به نمایش گذاشته میشود. همچنین از بروشورهای اطلاعاتی به عنوان کتابچه راهنمای آموزشی، برنامه برای رویدادهای خاص و اسناد برای ارائه در یک جلسه و گزارشهای مکتوب مشتری میتوان استفاده کرد. نکته قوت این بروشورها در این است که به صورت مرتب برای مخاطبان و مشتریان ارسال میشوند و یک روش راحت برای تعامل تنگاتنگ و بیشتر با مخاطبان هستند.
بروشورهای با کاربری نقشه
ارگانها و سازمانهایی مانند موزهها، فرودگاهها، سالنهای بزرگ تجمعات و نمایشگاههای بزرگ میتوانند برای ارائه خدمات آسان و بهتر یک بروشور نقشه را در اختیار بازدیدکنندگان و مهمانان خود قرار دهند. ارائه نقشه کامل از مکان مورد نظر و مسیریابی آسان، هدف بروشورهای با کاربری نقشه محسوب میشود. این بروشورها به راحتی تا میشوند و در صورت نیاز به دسترسی به اطلاعات و محتوایشان به راحتی باز میشوند.
بروشورهای با کاربری منو
خرید غذاها و نوشیدنیهای بیرون بر در جامعه افزایش یافته و از محبوبیت زیادی برخوردار است. پس داشتن یک منو کاربردی و در دسترس مشتریان نکته مهمی است. این نوع ابزار تبلیغاتی برای راحتی کاربرد و حمل آسان تا میشوند. کاربران میتوانند در بروشورهای با کاربری منو، اطلاعات تماس و تصاویر غذاها را درج کنند تا در نهایت مشتریان به راحتی تماس بگیرند و سفارش خود را بدهند.
سخن پایانی
در دنیای پر از رقابت صاحبان مشاغل میتوانند با استفاده از بروشور محصولات و خدمات خود را به مشتریان معرفی کنند. با چاپ بروشور مناسب در چاپ آبان و ارائه اطلاعات کامل و جامع در آن علاوه بر معرفی برند، به اهداف اقتصادی و فروش بیشتر دست پیدا میکنید. بروشورها از جهت شکل ظاهری به تک برگ، چند لت، مفتولی، فرمی و پمفلت دستهبندی میشوند و از جهت کاربرد هم شامل تبلیغاتی،اطلاعاتی، کاربری نقشه و منو هستند.
سؤالات متداول
1-هدف اصلی بروشور چیست؟
بروشورها به منظور شناسایی برند، خدمات، مسیریابی، معرفی منوها به کار میروند. کاربران طبق شغل و هدف خویش میتوانند، از این ابزار تبلیغاتی استفاده کنند.
2- بروشورها از جهت کاربرد چند دسته هستند؟
بروشورها از جهت کاربرد شامل؛ اطلاعاتی، تبلیغاتی، کاربری نقشه و منو هستند.
3- انواع بروشور از جهت شکل ظاهری کدامند؟
تک برگ، مفتولی، فرمی، پمفلت و چند لت